ROZDZIAŁ IV
ZASADY FUNKCJONOWANIA URZĘDU
§ 9.
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
1) praworządności
2) służebności wobec społeczności lokalnej
3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym
4) jednoosobowego kierownictwa
5) planowania pracy
6) kontroli wewnętrznej
7) podziału zadań pomiędzy kierownictwo Urzędu i poszczególne referaty
8) wzajemnego współdziałania.
§ 10
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.
§ 11
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu zadań Urzędu i swoich obowiązków są obowiązani służyć Gminie i Państwu.
§ 12
- Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
- Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 13
- Jednoosobowe kierownictwo zasadza się na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziału czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
- Urzędem kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika, którzy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za realizację swoich zadań.
- Kierownicy poszczególnych referatów kierują i zarządzają nimi w sposób zapewniający optymalną realizację zadań referatów i ponoszą za to odpowiedzialność przed Wójtem.
- Kierownicy poszczególnych Referatów Urzędu są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi.
§ 14
- Referaty realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu w zakresie ich właściwości rzeczowej.
- Referaty są zobowiązane do wzajemnego współdziałania, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
§ 15
- W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania Zadań Urzędu przez poszczególne Referaty i wykonywania obowiązków przez poszczególnych pracowników Urzędu oraz ustalanie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, określenie sposobów naprawiania stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.
- Kontrola pracowników i poszczególnych Referatów Urzędu dokonywana jest pod względem:
1) legalności
2) gospodarności
3) rzetelności
4) celowości
5) terminowości
6) skuteczności
- W Urzędzie przeprowadza się następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość lub obszerną część działalności poszczególnych Referatów
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia, stanowiące niewielki fragment działalności Referatów lub stanowisk pracy
3) wstępne – obejmujące kontrole zamówień i czynności przed ich dokonaniem oraz stopnia przygotowania
4) bieżące – obejmujące czynności w toku
5) sprawdzające – mające miejsce po dokonaniu określonych czynności, a w szczególności mające na celu ustalenie, czy wyniki poprzednich kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania kontrolowanego Referatu lub stanowiska.
- Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego Referatu lub stanowiska, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę działalności według kryteriów określonych w ust.2.
- Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego. Jako dowody mogą być wykorzystywane dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
- Kontroli dokonują:
1) Wójt lub osoba działająca na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta – w odniesieniu do kierowników poszczególnych Referatów lub stanowisk
2) Kierownicy poszczególnych referatów w odniesieniu do podporządkowanych im pracownikom.
- Z przeprowadzonej kontroli kompleksowej sporządza się w terminie 7 dni od daty jej zakończenia, protokół pokontrolny, który powinien zawierać:
1) określenie kontrolowanego Referatu lub stanowiska
2) imię i nazwisko kontrolującego
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą
5) imię i nazwisko Kierownika kontrolowanego Referatu lub osoby zajmującej kontrolowane stanowisko
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole
7) datę i miejsce podpisania protokołu
8) podpisy kontrolującego oraz Kierownika kontrolowanego Referatu albo pracownika zajmującego kontrolowane stanowisko lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy
9) wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
- O sposobie wykorzystania wniosków i propozycji pokontrolnych decyduje Wójt.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez Kierownika kontrolowanego Referatu lub osobę zajmującą kontrolowane stanowisko, osoby te są obowiązane do złożenia na ręce Kontrolującego w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Z kontroli innych niż kompleksowe sporządza się notatkę służbową zawierającą odpowiednio elementy przewidziane dla protokołu pokontrolnego.